FALSAFAH PENDIDIKAN TOPIK 3 : RANCANGAN UNTUK MENJADI GURU YANG BERFALSAFAH
Guru
yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia
menjunjung aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin
perkembangan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu,
demokratik, progresif dan berdisiplin.
βGuru pada ketika yang sama ialah seorang pelajar. Ia perlu sentiasa belajar untuk mempertingkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran bagi menjadi pendidik yang profesional, cekap, berkesan dan humanistik.β Sufean Hussein ( 1993 ),Pendidikan di Malaysia Sejarah, Sistem & Falsafah
Okay... So kita nak jd guru yang berfalsafah ni,kita ketika yang sama ialah seorang pelajar,maksud kat sini ialah,semasa kita menjadi guru,kita juga perlu sentiasa ingatkan diri kita bahawa kita juga dalah seorang pelajar dimana setiap detik seorang pelajar itu belajar untuk menjadi guru yang baik,contoh aku bagi okay,kita ni x pandai memasak,tetapi ade minat..so dekat situ kita nak belajar cara nak masak,kite berusaha untuk kenal peralatan,kita google tentang resepi,tentang kaedah masakan yang betul,so dari situ kota boleh belajar dengan ilmu baru untuk tingkatkan lagi ilmu kita.
Selain daripada itu,Dalam falsafah pendidikan guru ni,ada beberapa tanggungjawab terhadap Ibu Bapa,Masyarakat dan Negara,Rakan Sejawat dan Profesion perguruan dan Pelajar.
Tanggunggjawab Terhadap Pelajar :
π Utamakan kebajikan
dan keselamatan pelajar
π Bersikap adil terhadap setiap pelajar tanpa mengira faktor-faktor jasmani, mental, emosi,
politik, ekonomi, sosial,
keturunan atau agama.
π Rahsiakan maklumat iktisas pelajar
kecuali kepada mereka yang berhak
π Membimbing pelajar dalam bilik darjah
tanpa sebarang bayaran.
π Menunjukkan cara pakaian, pertuturan
dan tingkah laku yang dapat memberi contoh yang baik kepada pelajar.
π Memelihara dan memperbaiki kecekapan iktisas melalui mesyuarat atau seminar supaya
pengajaran guru mencapai mutu
yang setinggi-tingginya.
Tanggungjawab Terhadap Ibu Bapa :
π Menghormati
tanggungjawab utama ibu bapa terhadap anak-anak mereka
π Berusaha mewujudkan
hubungan mesra dan kerjasama yang erat di antara institusi pendidikan dengan
rumahtangga.
π Menganggap semua maklumat yang diberikan oleh ibu bapa mengenai keadaan rumahtangga atau mengenai anak mereka sebagai sulit dan tidak akan membocorkannya kepada sesiapa kecuali kepada mereka yang berhak mengetahuinya.
Apa yang aku dapat ceritakan tentang perspektif diri aku ni ialah :
IKHLAS
Jika kita ikhlas dengan setiap apa yang kita ceburi,Inshaa allah aku
yakin allah akan permudahkan segala urusan kita,walhal dalam bentuk apa
sekalipun.Ikhlas dari segi akhlak,ye aku ketengahkan tentang akhlak sebab
akhlak yang baik akan menjadi contoh
yang berguna buat pelajar serta anak murid.
SENTIASA
INGIN BELAJAR TENTANG ILMU BARU
Sebagai seorang pendidik kelak,aku sentiasa mahu untuk belajar sesuatu yang baru,contohnya macam teknologi sekarang,aku hampir give up untuk buat asigment yang perlu buat video,editing,fuhh mencabar tauuu..but finally aku dapat jugak buat..nak atau tak nak je..
ππππππππππππππππ
Bagaimana aku fikir
aku boleh berjaya dengan adanya falsafah ni?
Aku cite sikit apa
peranan seorang guru yang sangat penting kita perlu tahu dan praktikkan.
ΓGuru sebagai perancang, fasilitator dan pengurus pembelajaran.
ΓGuru sebagai peyampai ilmu pengetahuan.
ΓGuru sebagai pengembang dan pengukuh penguasaan kemahiran.
ΓGuru sebagai pembentuk akhlak
ΓGuru sebagai pembimbing.
ΓGuru sebagai contoh teladan / model
ππππππππππππππ
GURU MASA KINI :
Γ Keyakinan diri
Γ Pandangan Luas
Γ Banyak membaca
Γ Bersosialisasi
β€Adakan lawatan & aktiviti tambahan
β€Melibatkan diri secara aktif dalam persatuan
β€Tidak mementingkan diri sendiri
ΓTanggapan positif
ΓFikiran Tenteram
ΓPengetahuan dinamik
Γ Berimaginasi
ΓRutin harian yang menarik
ΓMendapat kepuasan dari pekerjaannya
ΓSihat dan cergas
Oleh yang demikian,aku rasa dengan adanya semua perkara-perkara penting dalam diri aku,Inshaa allah aku dapat apa yang aku impikan...Doakan aku yaa...
Comments
Post a Comment