FALSAFAH PENDIDIKAN TOPIK 3 : RANCANGAN UNTUK MENJADI GURU YANG BERFALSAFAH


Hai..Assalamuailakum.. kali ni aku nak citer perancangan aku untuk menjadi guru yang berfalsafah..sebelum tu meh kite tengok apa dia la maksud Guru berfalsafah ni..

Guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin perkembangan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan berdisiplin.

Haaaa...ayat kat atas warna pink ni dah citer kalau nak jadi guru,mestilah kena ada ciri-ciri macam tu..ini dalam Falsafah pendidikan guru tau..bukan saje-saje tulis.. ni ada lagi satu kata-kata azimat ni..

‘Guru pada ketika yang sama ialah seorang pelajar. Ia perlu sentiasa belajar untuk mempertingkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran bagi menjadi pendidik yang profesional, cekap, berkesan dan humanistik.’                                      Sufean Hussein  ( 1993 ),Pendidikan di                                                                            Malaysia Sejarah, Sistem & Falsafah

Okay... So kita nak jd guru yang berfalsafah ni,kita ketika yang sama ialah seorang pelajar,maksud kat sini ialah,semasa kita menjadi guru,kita juga perlu sentiasa ingatkan diri kita bahawa kita juga dalah seorang pelajar dimana setiap detik seorang pelajar itu belajar untuk menjadi guru yang baik,contoh aku bagi okay,kita ni x pandai memasak,tetapi ade minat..so dekat situ kita nak belajar cara nak masak,kite berusaha untuk kenal peralatan,kita google tentang resepi,tentang kaedah masakan yang betul,so dari situ kota boleh belajar dengan ilmu baru untuk tingkatkan lagi ilmu kita.

Selain daripada itu,Dalam falsafah pendidikan guru ni,ada beberapa tanggungjawab  terhadap Ibu Bapa,Masyarakat dan Negara,Rakan Sejawat dan Profesion perguruan dan Pelajar.

Tanggunggjawab Terhadap Pelajar : 

         💜 Utamakan kebajikan dan keselamatan pelajar


         💛 Bersikap adil terhadap setiap pelajar tanpa mengira faktor-faktor jasmani, mental, emosi,

 politik, ekonomi, sosial, keturunan atau agama.


         💚 Rahsiakan maklumat iktisas pelajar kecuali kepada mereka yang berhak


         💙 Membimbing pelajar dalam bilik darjah tanpa sebarang bayaran.


         💚 Menunjukkan cara pakaian, pertuturan dan tingkah laku yang dapat memberi contoh yang baik kepada pelajar.


          💓 Memelihara dan memperbaiki kecekapan iktisas melalui mesyuarat atau seminar supaya

 pengajaran guru mencapai mutu yang setinggi-tingginya.


Tanggungjawab Terhadap Ibu Bapa : 

💜 Menghormati tanggungjawab utama ibu bapa terhadap anak-anak mereka


 💗 Berusaha mewujudkan hubungan mesra dan kerjasama yang erat di antara institusi pendidikan dengan rumahtangga.


💛 Menganggap semua maklumat yang diberikan oleh ibu bapa mengenai keadaan rumahtangga  atau mengenai anak mereka sebagai sulit dan tidak akan membocorkannya kepada sesiapa kecuali kepada mereka yang berhak mengetahuinya.

Apa yang aku dapat ceritakan tentang perspektif diri aku ni ialah : 

IKHLAS

 

Jika kita ikhlas dengan setiap apa yang kita ceburi,Inshaa allah aku yakin allah akan permudahkan segala urusan kita,walhal dalam bentuk apa sekalipun.Ikhlas dari segi akhlak,ye aku ketengahkan tentang akhlak sebab akhlak yang  baik akan menjadi contoh yang berguna buat pelajar serta anak murid.

 

SENTIASA INGIN BELAJAR TENTANG ILMU BARU

Sebagai seorang pendidik kelak,aku sentiasa mahu untuk belajar sesuatu yang baru,contohnya macam teknologi sekarang,aku hampir give up untuk buat asigment yang perlu buat video,editing,fuhh mencabar tauuu..but finally aku dapat jugak buat..nak atau tak nak je..  


💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓


Bagaimana aku fikir aku boleh berjaya dengan adanya falsafah ni?

Aku cite sikit apa peranan seorang guru yang sangat penting kita perlu tahu dan praktikkan.

  ØGuru sebagai perancang, fasilitator dan pengurus pembelajaran.


  ØGuru sebagai peyampai ilmu pengetahuan.


  ØGuru sebagai pengembang dan pengukuh penguasaan kemahiran.


  ØGuru sebagai pembentuk akhlak


  ØGuru sebagai pembimbing.


  ØGuru sebagai contoh teladan / model 

 

💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙

GURU MASA KINI :

Ø Keyakinan diri

Ø Pandangan Luas

Ø Banyak membaca

Ø Bersosialisasi

 ❤Adakan lawatan & aktiviti tambahan

❤Melibatkan diri secara aktif dalam persatuan

❤Tidak mementingkan diri sendiri

ØTanggapan positif

ØFikiran Tenteram

ØPengetahuan dinamik

Ø Berimaginasi

ØRutin harian yang menarik

ØMendapat kepuasan dari pekerjaannya

ØSihat dan cergas 



Oleh yang demikian,aku rasa dengan adanya semua perkara-perkara penting dalam diri aku,Inshaa allah aku dapat apa yang aku impikan...Doakan aku yaa... 

Comments

Popular posts from this blog

Let's to know about me :)

FALSAFAH PENDIDIKAN TOPIK 2