FALSAFAH PENDIDIKAN TOPIK 2



GURU TERBAIK YANG PERNAH SAYA KENALI....

Assalamualaikum,okay kali ni aku nak cerita siapa guru terbaik yang pernah aku kenal.. 


 



Tadaaaaaaaa!!!! memperkenalkan,nama beliau ialah Chef Faizal Ng,beliau adalah seorang yang sangat berpengalaman didalam Kitchen Industri.
Macam mana aku boleh kenal dia?okay aku cerita ye..aku kan lepasan Diploma Hotel dan Catering dari Politeknik so then masa aku mula kerja aku perlu dapatkan Sijil SKM dengan secara PPT(Pencapaian Pengalaman Terdahulu)ok gais,PPT ni kita hanya perlu bangunkan file sahaja dimana didalam file tu haruslah ade bukti-bukti yang aku ada pengalaman lebih dari 5 tahun.Pengalaman yang berkaitan dengan setiap CoCu..CoCu tu ape bondo pulak?? Competency Unit Cocuriculum..haa sape yang ambil SKM tahu la ape term2 dia..mostly mengikut kriteria yang ada dalam NOSS (National Occupational Skills Standard) so nak jadi pengajar kemahiran kene ade SKM ni baru lah boleh mengajor..then ape kene mengena pulak dengan Chef FAizal Ng ni?haishh panjang lebar aku explain mukadimah kan..okay-okay..dia lah yang jd aku punya PPL(Pengawai Pengesahan Luaran) dimana dia bertanggungjawab untuk menyemak dan meluluskan aku dalam SKM PPT ini..then aku lulus! 

Chef Faizal Ng ni  masa mula-mula aku jumpa dia..Allahu,gerun wehh..mana taknya..datang nak check file tapi dia pakai topi Chef tinggi tu..ko ghase..terketor tak.. siap ade interview dari dia.. memang dia take serius masa tu..so aku menjawab la setiap pertanyaan dia dengan cool..Alhamdulillah selesai bab file then bawak dia lunch then dari situ aku kenal dia dengan lebih dekat..

Aku kagum betul dengan dia,dari seorang kitchen helper,sampai dah jadi Head Chef dan hampir seluruh negeri dia pergi bagi ilmu dan jd PPL setiap kolej-kolej yang berdaftar.  Disini aku kongsikan serba sedikit video beliau dan video semasa aku bekerjasama dengan beliau.  




Apa yang membuatkan aku kagum dengan dia ialah dia seorang pekerja yang mula dari bawah,tahukan kitchen helper tu jawatannya paling rendah dalam organisasi dapur? senang citer,kitche helper ni tak boleh masak,tugasnya hanyalah membaut persediaan makanan contohnya kupas bawang,pergi ambil barang dekat stor,sediakan peralatan untuk masak,haaa macam tu la tugas kitchen helper,dan sekarang siapa sangka dahulunya hanyalah berpangkat bawahan,sekarang beliau dah diiktiraf sebagai Pakar Industri yang hebat..aku kagum dengan berkat usaha beliau.

Setiap kali apa yang disampaikan oleh beliau contohnya beliau adakan sedikit talk ringkas untuk para pelatih kolej,beliau menerapkan konsep JERI, didalam bahagian dapur ini,apa yang perlu dititik beratkan ialah EMOSI,sabar yang kuat demi mencari ilmu pengetahuan yang meluas.Jasmani dan Rohani yang baik dan bersesuaian dengan apa yang diceburi didalam bidang adalah keutamaan bagi menuju kejayaan yang diingini.Intelek juga diterapkan disetiap ucapan beliau diamana sebagai pelajar mahupun orang biasa kita haruslah mencari ilmu yang berkisarkan tentang Intelek didalam kehidupan seharian supaya kita tidak ketinggalan zaman. dan disini aku cuba kaitkan tentang cabang falsafah yang perlu ada dalam diri kita dan maksud falsafah 


Cabang falsafah terbahagi kepada 3 iaitu :

1. Metafizik : Maksud metafizik ialah satu cabang falsafah yang mengkaji tentang perkara-perkara seperti sifat realiti

2. Epistemologi : Merupakan cabang bidang falsafah yang mengkaji ilmu pengetahuan

3.Aksiologi : Merupakan kajian terhadap nilai aiaitu dari segi Etika dan Estetika

πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“

  Falsafah selain ditakrifkan sebagai “cintakan kepada hikmah” juga ditakrifkan sebagai usaha mencari yang hak dan kebenaran, atau usaha untuk mengetahui sesuatu yang wujud.

   Ini merupakan ilmu yang membahaskan 3 masalah pokok, iaitu masalah wujud, pengetahuan dan masalah nilai (Omar Mohammad Al-Toumy Al-Syaibany, 1979).

 Ketiga-tiga masalah tersebut berkait rapat dengan cabang falsafah iaitu ontologi atau metafizik, epistemologi, aksiologi dan logik.

πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“

FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT 

Falsafah ini membincangkan aspek-aspek pendidikan yang muncul dalam masyarakat di barat. Aliran  fahaman pendidikan ini termasuklah Esensialisme, Perenialisme, Progresivisme, Rekonstruksionisme dan Eksistensialisme

n  Ia bermula daripada falsafah umum seterusnya melahirkan falsafah-falsafah pendidikan;

πŸ’—Pragmatisme - progresivisme & rekontruksionism

πŸ’“Idealisme & realisme - esensialisme

πŸ’“Idealisme - perenialisme

  Falsafah Pendidikan, selain daripada bertanyakan soalan berkaitan metafizik, epistimologi dan aksiologi ia juga bertanyakan berkaitan dengan soalan-soalan pendidikan.

  Ahli-ahli falsafah ini juga cuba memberi makna kepada konsep-konsep sejagat yang mendifinasikan proses pendidikan seperti konsep pendidikan, pembelajaran, kurikulum dan sebagainya. 

πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“

FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM

Pendidikan Islam adalah satu usaha berterusan untuk menyampaikan ilmu, kemahiran dan penghayatan Islam berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah bagi membentuk sikap, kemahiran, keperibadian dan pandangan hidup sebagai hamba Allah yang mempunyai tanggungjawab untuk membangun diri, masyarakat, alam sekitar dan negara ke arah mencapai kebaikan di dunia dan kesejahteraan abadi di akhirat.

πŸ’›Islam tidak berpegang kepada teori kesalahan asal seperti yang diutarakan oleh realisme keagamaan.

πŸ’›Islam tidak mempercayai bahawa manusia, pada dasarnya telah bersalah dan menghabiskan seleruh hidupnya untuk memperbaiki kesalahan tersebut.

πŸ’›Dalam Al-Quran manusia digambarkan sebagai khalifah Allah s.w.t. Dimana tugas ini pernah ditawarkan kepada makhluk lain tetapi mereka menolaknya. 

πŸ’™πŸ’™πŸ’™πŸ’™πŸ’™πŸ’™πŸ’™πŸ’™

PENGERTIAN PENDIDIKAN DALAM ISLAM

TARBIAH : Mengasuh/Memelihara/Membaiki (MAKHLUK)

TA'DIB : Mendidik/Membentuk adab dan akhlak

TA'LIM : Pengajaran


Menyediakan manusia dengan ilmu pengetahuan yang cukup agar ia kenal dirinya serta tugas dan tanggungjawabnya serta mengetahui cara menjalankan dan melaksanakan tanggungjawab sebagai hamba Allah

Pendidikan berterusan ke arah perkembangan diri individu dari segi rohani, intelek, emosi dan fizikal yang membawa kepada individu yang beriman, berilmu, berakhlak dan bertakwa dan beramal soleh untuk membina masyarakat harmoni, hormat menghormati dan bantu membantu antara satu sama lain. 

Oleh yang demikian,aku dapat simpulkan disini bahawa setiap apa yang dibawa oleh Chef Faizal Ng dapat dikaitan dengan Falsafah Pendidikan yang telah aku huraikan diatas.Dari situ aku dapat amalkan untuk menjadi guru yang berfalsafah dengan menerapkan nilai-nilai murni supaya aku dapat mendidik anak bangsa kearah kecemerlangan.


Comments

Popular posts from this blog

Let's to know about me :)

FALSAFAH PENDIDIKAN TOPIK 3 : RANCANGAN UNTUK MENJADI GURU YANG BERFALSAFAH